Тема уроку: Марк Твен.
"Пригоди Тома Сойєра". Провідні ідеї твору.
Мета: ознайомити
учнів із життєвим і творчим шляхом американського письменника, розкрити історію
створення повісті; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати моральні
якості, вміння товаришувати, підтримувати один одного в різних ситуаціях.
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань
Обладнання: портрет
письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти фільмів і
мультфільму.
Хід уроку
І. Організаційний
момент
УЧИТЕЛЬ. Доброго дня, дорогі діти!
(діти стають у коло)
За руки, любі діти, візьміться,
Один одному посміхніться,
Хай ваше серце буде повним любові
Щоб було в нім добра доволі.
Один одному в очі зазирнемо,
Смуток і втому проженемо,
Хай усмішки на устах сяють,
Сумними діти в класі не бувають!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя
Хоча погода сьогодні далеко не весняна,
я сподіваюсь, що усім нам на уроці буде тепло і затишно. Давайте дружно
посміхнемося один одному і відповімо на моє запитання: «Який колір має
дитинство?» (різнобарвне)
Дійсно, дитинство яскраве, веселкове,
безтурботне, сонячне. Таким і є світ дитинства у повісті «Пригоди Тома Сойєра».
А тепер візьміть
кольоровий стікер і напишіть на ньому 1-2 найкращі риси вашого характеру. Ці
позитивні чесноти називають моральними якостями (прикріпити до сонця на дошці).
Саме про чесноти і
про вчинки героїв ми будемо з вами говорити.
ІII. Оголошення теми, мети і завдань
уроку
Відомий
американський письменник Марк Твен належав до покоління, на долю якого випала
Громадянська війна (1861-1865).
Семюель
Ленгхорн Клеменс (справжнє ім’я митця) народився ЗО листопада 1835 р. в селищі
Флориді (штат Міссурі), він був шостою дитиною в багатодітній сім’ї.
Найбільшим
захопленням Семюеля була річка Міссісіпі. Тому не випадково він обрав собі
псевдонім — Марк Твен, що з англійської (Mark Twain) означає мірка два
(тобто 3, 6 м). Майбутній письменник теж колись працював лоцманом. Після смерті
батька він був змушений з 12 років працювати й допомагати матері утримувати
родину.
«Пригоди Тома Сойєра» (1876)
принесли Марку Твенові світове визнання. Читачі одразу полюбили героя книжки за
талант фантазування, уміння захопити інших своїми мріями та іграми, а ще — за
його вірність у дружбі, щирість почуттів, благородство душі. У той час, коли
Марк Твен писав «Пригоди Тома Сойєра», американські дітлахи переважно читали
книжки, призначені для недільних шкіл. У них ішлося про вельми слухняних
хлопчиків і дівчаток, яким за хорошу поведінку було забезпечено шлях до раю. Марк
Твен вирішив створити книжку про звичайних дітей, яким не дуже хочеться вчитися, але які вміють товаришувати, виручати один одного з біди, палко захоплюватися,
бути самими собою.
Свого улюбленого героя
письменник не полишив і згодом написав продовження твору — «Пригоди Гекльберрі
Фінна» (1885), «Том Сойєр за кордоном» (1894), “Том Сойєр — сищик” (1896).
Розповідь про Гекльберрі Фінна вийшла зовсім іншою, на відміну від першої книжки.
Серед відомих усьому світові треба назвати також твір Марка Твена «Принц і
злидар» (1882), у якому два головні герої на кілька тижнів помінялися місцями.
Усього письменник створив 43 книжки, кожна з яких оголошена національним
надбанням Сполучених Штатів Америки. Той, хто читає їх, стає щирішим,
відкритішим, світлішим душею.
IV. Формування вмінь та навичок
1. Бесіда
з елементами пояснення
·
У якій країні жив Марк Твен?
·
Чи в спокійний для Америки час жив Марк Твен?
·
Назвіть справжнє
ім'я Марка Твена
·
У якому місті пройшло дитинство письменника?
·
У скільки років йому довелось піти працювати?
·
Які твори Марка Твена є відомими?
2. Виконання вправи "Перший
мільйон"
3. Словникова робота
Псевдонім – вигадане
ім’я, що використовується людиною замість справжнього; літературне ім’я митця
Лоцман — провідник суден
(морських або річкових)
V. Вивчення нового матеріалу
1. Знайомство
з історією створення повісті
2. Читання
статті підручника
Любі діти! Сьогодні ми з вами перегорнули лише перші
3. Виразне
читання першого розділу
4. Аналіз
розділу «Чому Том не пішов до школи»
·
З якими героями ви познайомились?
·
Де відбуваються події в повісті?
·
Де тітка Поллі шукає Тома?
·
Як до нього ставилась тітка? Чому Том не міг
порозумітися із Сідом?
5. Прийом
«Знайди фразеологізми»
«Урвався
терпець», «збити з пантелику», «біс сидить», «обвести себе круг пальця»
VI. Застосування набутих
знань, умінь, навичок
1.
Бесіда
- Чи цікавий вам початок повісті?
- Які
епізоди показують безтурботний світ дитинства?
- Які
епізоди викликали сміх?
2. Прийом «гронування» (ключове
слово – Том)
Том
– бешкетник, розбишака, порушує правила, кумедний, сміливий.
VІI. Підсумок уроку
1. «Скринька
знань»
(учні дістають запитання і по черзі
відповідають)
-
Справжнє ім'я Марка Твена
-
Ім'я молодшого брата Тома
-
Що означає псевдонім письменника?
-
Що таке «автобіографічний твір»?
2. Заключне
слово вчителя
Любі діти! Сьогодні ми з вами перегорнули лише перші
сторінки такого чудового
роману. Попереду нас чекає багато
цікавого. Я бажаю вам
завжди посміхатись і пам’ятати про те,
що саме дитинство є
безтурботною порою. Нехай воно у вас
буде таким різнобарвним,
як у наших героїв!
VІІI.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
IX. Домашнє завдання
1. Читати
і переказувати наступні розділи твору
2. Намалювати
малюнки до твору
Немає коментарів:
Дописати коментар