неділя, 13 лютого 2022 р.

9 клас. Українська література

 

Дорогі дев'ятикласники!

Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати! Будьте уважні! Сподіваюсь на подальшу співпрацю! 

Бажаю успіхів!!!

УРОК 2   16.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

               Т.Г. Шевченко. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема «Сон» («У всякого своя доля…»), композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення.



Учитель. Т. Шевченку випало творити у виключно жорстокі часи. Експлуатація закріпаченого селянства переходила всякі межі. Збройні спроби поневолених селян протидіяти свавіллю поміщиків жорстоко придушувалися. З висоти своїх ідейних революційно-демократичних переконань дивиться Шевченко на ту «вінценосну громаду» і в сатиричній поемі «Сон». Поет сміявся грізним, спопеляючим, страшним для експлуататорів сміхом, який не випадково був спрямований уже не проти окремих потворних явищ тогочасної дійсності, а проти усієї системи самодержавно-кріпосницького ладу, проти основних суперечностей миколаївської імперії, проти найбільших хвороб суспільного життя — самодержавства, царя з його урядом, панів і духовенства, за утвердження нового суспільного ідеалу.

Довідковий матеріал з теорії літератури

Алегорія (гр. allеgoria — іномовлення) — вид метафори: іншомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і відзначається загальновпізнаваним характером. 

Гротеск (фр. grotesque, від італ. grotta — грот, печера) — художній засіб, прийом, що ґрунтується на свідомому перебільшенні, контрастах трагічного й комічного, де реальне в житті переплітається з фантастичним, страшне — з незвично смішним.

Контраст — стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, характерів; посилює змістовне й емоційне звучання твору. Використовується у віршах, прислів’ях та приказках, у назвах книг і творів. Це фігура побудована на використанні антонімічних пар. У Т. Шевченка поетичний контраст — це не просто художній прийом, а мистецький підхід, метод пізнання дійсності, у якій було аж надто багато протиріч. 

Опрацювання твору Т. Г. Шевченка «Сон»

       Історія написання та сучасна значимість

Т. Шевченко вирішив поїхати в Україну. Для цього навіть перервав навчання в Академії мистецтв. Тягнуло в рідний край. На Батьківщині поет провів кінець весни, все літо і всю осінь 1843 року, повернувся до Петербурга в лютому 1844 року. У цей час він і написав «Сон» («У всякого своя доля»), де відтворив живі враження дикої сваволі поміщиків, злиденного життя і нестерпних страждань кріпаків. Свій гнів вилив він у поемі, яка є гострою сатирою на царську Росію часів Миколи І, на всю систему самодержавного ладу.

2. Запишіть літературний паспорт поеми


Особливості назви

Назва поеми несе певне ідейне навантаження. В українській літературі часто використовувалась метафора сну, від якого народ скоро повинен прокинутись. Поет показує старшні картини самого цього сну. Більш того сон стає сатиричним прийомом, який дає поетові волю в сатиричному, гіперболізованому та символічному змалюванні суспільних вад. Слід визначити, що Т. Шевченко часто вдавався до такого прийому зображення і для виявлення своїх істинних настроїв, і для виявлення настроїв персонажів. Таким прийомом зображення написані твори «Сон» (1844), «Сон» (1847), «Сон» (1858), «Сестрі» (1859), «Поставлю хату і кімнату» (1860), «Буває, в неволі іноді згадаю» (1850), сон Оксани в поемі «Слепая», сон дівчат у «Відьмі», сон Марини в поемі «Марина», сон автора в повісті «Прогулка».


Обговорення змісту поеми (усно)

- Яке значення для людини має сон?

- Коли говорять: «Сон в руку»? Чи бувають сни віщими?

- Для чого поет страшні реалії тогочасного життя відтворив у сні? Про яке життя мріяв митець?

- Яким чином на початку твору характеризуються різні долі людей, їх характери, вчинки, поведінка? (Той мурує, той руйнує, / Той неситим оком — / За край світа зазирає, /Чи нема країни, / Щоб загарбать і з собою / Взять у домовину)

- У чому виявилася цінність дивовижного сну? (Мені приснився — / Найтверезіший би упився, / Скупий жаднюга дав би гривню, / Щоб позирнуть на ті дива)

- З якою метою герой вирушає у підхмарну подорож? (Мої муки, мої люті / В хмарі заховаю)

- У чому поет вбачає красу рідної землі?

- З приводу чого у ліричного героя виникає душевний неспокій, милуючись Україною?

- З яким питанням звертається поет до Бога? Про що воно свідчить? («Чи Бог бачить із-за хмари / Наші сльози, горе?»)

- З приводу чого сумує Т. Шевченко над долею України? (Може, Москва випалила / І Дніпро спустила / В синє море, розкопала / Високі могили — / Нашу славу)

- Від чого ліричний герой прокинувся зі сну?

- Чому сон для оповідача — це чудне диво?

Учитель. Т. Шевченко поемою «Сон» допоміг нам розібратися в сутності тоталітарної держави. Його аргументи — це живі, образні картини життя самодержавного суспільства. Картини сатиричні. Бачимо їх і добре відчуваємо всю ненависть поета до ладу, що «витягував» з його народу життєві сили.

3. Вивчити напам’ять уривок з поеми «Сон», починаючи з "У всякого своя доля..." і закінчити "...а не кров людськую" 





УРОК 1   14.02

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря   («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»)

Учитель. Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне. Шевченко для України – не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець – і в цьому немає перебільшення. У його поезії і прозі кожен читач знайде для себе щось своє.


1.                Біографічне лото

Установіть відповідність між датами й описом подій життя Т. Г. Шевченка

Запишіть у зошити

1814   1832   1838   1840   1843  1845  1846  1860  1847  1857  1861

народження  Т. Г. Шевченка,  викуп з кріпацтва, знайомство з І. Сошенком, перше видання «Кобзаря», перша подорож в Україну, закінчення Академії мистецтв, звязок з членами Кирило-Мефодіївського братства, смерть Т.Г.Шевченка, арешт  поета, видання «Кобзаря», повернення  поета із заслання

Вчитель. У творчому доробку Тараса Шевченка виділяється значна група епічних творів, у яких із надзвичайною силою високопоетичного зображення показано героїчну й глибоко драматичну минувшину України. Можна з певністю твердити, що Шевченкові поеми історичної, історико-революційної та соціально-політичної проблематики – це вершинне досягнення творчості поета. Вони збагатили високими епічними зразками не тільки українську, а й світову літературу. 

Шевченко відчував призначення: розповісти українському  народові складну й героїчну історію його землі. Тому його творчість тематично пов’язана передусім з історіє України - як давніх часів, так і слави доби козаччини, гетьманщини, гайдамаччини, багатовікової боротьби українців проти іноземних поневолювачів. Цю багатогранну тематику розкривають поеми «Тарасова ніч», «Іван Підкова» «Гайдамаки», чимало поезій. Головні герої цих творів - легендарний ватажок запорозьких козаків і молдавський господар Іван Підкова, керівники козацько-селянських повстань Тарас Трясило, Северин Наливайко, гайдамацькі ватажки Максим Залізняк та Іван Гонта... Вони - «святі месники», бо повстають проти антинародної влади й соціальної несправедливості, захищають бідних гноблених.

2. Дайте відповіді на питання (усно)

1.Хто такі гайдамаки?

2. Що вам відомо з історії про Коліївщину?

Вчитель. Романтична поема «Гайдамаки» вийшла друком окремою книжкою в Петербурзі, коли її авторові було всього 27 років, тобто 1841р.Гостро драматичним, навіть трагічним життям у поемі живуть реальні історичн іпостаті, гайдамацькі ватажки Максим Залізняк та Іван Ґонта, і поряд з ними - Ярема Галайда («вполовину видуманий»), його кохана Оксана і «вільшанський титар правдивий». Романтизуючи драматичні події та дійових осіб, автор опоетизовує їх і посилає в Україну як поборників «святої волі»: 

Сини мої, гайдамаки!

Світ широкий, воля

- Ідіть, сини, погуляйте,

 Пошукайте долі.

      Основою поеми послужили події 1768 року, що ввійшли в нашу історію як Коліївщина, найбільше гайдамацьке повстання на Правобережній Україні проти польської шляхти.

Головним героєм поеми є повсталий народ, котрий, як і Ярема Галайда, відчув свободу, перспективу розпрямлення вільних крил:

      «Не знав, сіромаха, що виросли крила, Що неба достане, коли полетить...»

Шевченко прагне відновити історичну справедливість, розповівши правду про причини Коліївщини.

ЗАНОТУЙТЕ ОСНОВНЕ!




4. Виразне читання твору  «Іван Підкова» 

 


 Пісня про Івана Підкову у виконанні О. Керекеші та гурту «Фата Морґана»



Поему «Іван Підкова» присвячено боротьбі українського народу проти турецько-татарських завойовників. У поемі йдеться про морські походи запорожців. Агресивна політика султанської Туреччини та Кримського ханства була спрямована на спустошення українських земель. Під час набігів завойовники забирали в рабство чимало українців, потім їх продавали на невільницьких ринках Криму й Туреччини. Щоб розгромити міста-фортеці й визволити полонених, козаки вирушали морем до Туреччини.

Іван Підкова - реальна історична постать. Образ сміливого отамана, який не раз очолював морські походи козаків, і вивів у своїй поемі Тарас Шевченко.


ЗАПИСАТИ!




5. Виразне читання твору «Тарасова ніч» та робота за змістом твору


Надзвичайно велику роль у творчості Шевченка відіграють ті героїчні сторінки нашої минувшини, які пов’язані з українським козацтвом. Запорозька Січ і козацьке лицарство - це феноменальне явище української історії, ціла епоха в житті нашого народу, його легендарне минуле, уособлення  свободи й національної гідності, героїзму патріотизму. Козацька минувшина України цікавила Шевченка з молодих літ, ідеалізація її відчувається вже в перших поетичних творах «Кобзаря», поемах та історичних піснях, у яких він із романтичною захопленістю, в яскравих образах відтворює сюжети  часів козацького життя, сміливих воєнних походів запорозьких лицарів.

Свої роздуми про козацькі часи й Українську гетьманську державу Шевченко поетично вперше подає в поемі «Тарасова ніч», написаній у листопаді 1838 року в Петербурзі. В основі сюжету - історична подія: перемога козаків на чолі з Тарасом  Федоровичем, якого називали щеТрясилом, над польсько- шляхетським військом гетьмана С. Конецьпольського під Переяславом під час селянсько-козацького повстання 1630 року.




Немає коментарів:

Дописати коментар

9 клас. Українська література

  Дорогі дев 'ятикласники! Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати!  Будьте ува...