четвер, 10 лютого 2022 р.

9 клас. Українська мова

 Дорогі дев'ятикласники!


Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете необхідні завдання! Прошу старанно виконувати! Будьте уважні! 

Бажаю успіхів!


УРОК 2   18.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити


Тире у безсполучниковому складному реченні

Мовознавча вікторина

                         Дати відповіді на запитання (УСНО)

1.                Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?

2.               Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?

3.                Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. 

4.                Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. 

5.                Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні.

6.                Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?



КОМЕНТАР УЧИТЕЛЯ

Тире між частинами безсполучникового складного речення

1

Тире ставиться, якщо зміст частин протиставляється або зіставляється (можна вставити сполучники а, але, проте, зате, однак). [ ] – [протиставлення]; [ ] – [зіставлення];

Я тебе упізнав – ти мене не впізнала (Є. Гуцало).  Протиставлення

Не вмер поет – його втомило горе. (Б.Лепкий.) зіставлення

2

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок (перед нею можна сказати то) або висновок  (отже) з того, про що йдеться в першій частині.  [ ] – [наслідок]; [ ] – [висновок]

Посієш вчинок – виросте звичка. (Нар.творч.)  наслідок

Усі мовчать – говорить мати (В. Крищенко) висновок

3

Тире ставиться, якщо у наступній частині міститься порівняння з тим, про що йдеться в попередній частині (можна поставити порівняльні сполучники як, мов, ніби, наче).   [ ] – [порівняння]

Говорить – шовком шиє (Нар. творчість). 

Інтонація БСР із тире

4

Перша частина речення вимовляється з  підвищенням тону, на місці тире робимо паузу, друга частина вимовляється зниженим голосом.

Пройде негода – стане кращою погода. (Нар. творчість)


Опрацюйте правила у підручнику на с.152


Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу


1. Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.

Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.


2. Виконати вправи 330, 340


3. Перегляньте відео








УРОК 2   16.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

Двокрапка у БСР. Тренувальні вправи


2. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки, і скажіть, що їх об‘єднує. 

 1) А час ішов то скапував з рибальського весла то поскрипував у крилах вітряка то відлітав у далечінь пташиним граєм. 2) Дивлячись на вершника Максим Петрович озвався голосом давнини. 3) Ой полем полем килиїмським то шляхом битим ординським ой там гуляв козак Голота… 4) А вже в роботі Лаврін вогонь спробуй та дожени його, неквапного чи в лузі з косарями чи в полі з женцями.

Пояснення вчителя 

ДВОКРАПКА ставиться між умовно простими реченнями, що входять в БСР, у таких випадках:

 1) якщо в 2 - му умовно простому реченні вказується причина того, що говориться в 1 - му: Данило Підіпригора сходить з дороги й прямує навпростець, на болото: так набагато ближче додому (М.Стельмах). 

2) якщо 2 - ге умовно просте речення є наслідком того, про що говориться в 1 - му: 
Листя горобини із зеленого стало жовтим: його важко було відрізнити від ягід (В.Гжицький). 

3) якщо 2 - ге умовно просте речення розкриває зміст 1 - го (або якогось із його членів): 
Ох, як люто, на шаленій коловерті вітрів, зачинався цей зимовий сон: спочатку вітровіям і сніговиці хотілося підважити, вирвати з насиджених місць перелякані хати, розметати золото скирт й ударити на сполох співучою міддю дзвонів (М.Стельмах).

4) якщо 2 - ге умовно просте речення доповнює 1 - ше речення в цілому або якийсь із його членів (найчастіше присудок) і відповідає на відмінкові питання:
 Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі (Леся Українка).

3. Тренувальні вправи



4. Виконайте вправи 321, 324

5. Перейдіть за посиланням і виконайте тестові завдання

http://join.naurok.ua/

Код доступу  9879294




УРОК 1   11.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити


Двокрапка у безсполучниковому складному реченні (БСР)

2. Прочитайте і прокоментуйте вислів

Людям давно відома одна чудова, перевірена життям істина: тільки велика мета породжує велику енергію.

                                                                                      Є.Брошкевич

– Як ви розумієте цей вислів? Яка мета у вас?

– Що потрібно, щоб її досягнути?

Відповідь запишіть у вигляді слів-асоціацій, наприклад: знання, зусилля...)

– Чому, на вашу думку, у реченні поставлено двокрапку?

– Які смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення? 

Отже, сьогодні на уроці, використовуючи ваші знання, уміння, зусилля, будемо працювати над темою «Двокрапка в безсполучниковому складному реченні».


3. Робота з підручником
Опрацюйте правила на сторінці 147

4. Виконайте вправи 314, 315

5. Перегляньте відео для закріплення матеріалу



6. Дайте обґрунтовані відповіді на запитання:

1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається двокрапка?

2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення?



 

Немає коментарів:

Дописати коментар

9 клас. Українська література

  Дорогі дев 'ятикласники! Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати!  Будьте ува...