середа, 9 лютого 2022 р.

5 клас. Українська мова

 

 Дорогі п'ятикласники!

Щирі вітання! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати! Будьте уважні! 

Бажаю успіхів!!!


УРОК 5   18.02

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

Головне і залежне слово у словосполученні


БЕСІДА

Учитель. - Яку тему ми з вами вивчали на минулих уроках?

-  З чого складається текст?

- А з чого складаються речення?

-  А що більше за слово, але менше за речення?

Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати найменшу синтаксичну одиницю –  словосполучення, маємо навчитися визначати головне та залежне слова у словосполученнях. 
Отже:
1. Словосполучення – це синтаксична одиниця, яка утворюється двома і більше самостійними частинами мови і має головне і залежне слова.

2У словосполученні питання ставимо від головного слова до залежного.




3Кожне словосполучення обов’язково має змістовий зв'язок, бо він встановлюється за допомогою питання.

4Словосполученням не буває:

                      підмет і присудок  (йде дощ)

                      однорідні члени речення  (брат і сестра)

                      прийменник з іменником чи займенником    (на березі,  у нього)


5Словосполучення бувають поширені і непоширені.

Непоширені складаються з двох самостійних частин мови  (радісна звістка).

Поширені складаються з трьох і більше самостійних частин мови (відпочивати  на Азовському морі).


Виконання вправ на закріплення матеріалу

1. Спишіть словосполучення. Визначіть головне і залежне слова:

Шкільна бібліотека, написати твір, розмовляти тихо, навчатися у школі, читати уважно, бабусина усмішка. 


2. Спишіть дані словосполучення. Вкажіть поширені й непоширені. Виберіть з них три словосполучення і складіть речення.

НАПРИКЛАД: багата осінь - непоширене 

Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.






УРОК 4   17.02

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити


Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення.

Учитель. У народі кажуть: «Слова щирого вітання – дорожчі частування». Діти, давайте сьогоднішній урок розпочнемо з побажань. 

- Доброго ранку, Вікторіє, я бажаю тобі веселого дня!

- Доброго ранку, Арсеній, я дуже рада тебе бачити!

- Вітаю тебе, Вероніко, я хочу,  щоб день у тебе був щасливим!

- Дорогі діти, усім гарного настрою!

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.

БЕСІДА

- Пригадайте з молодших класів, що таке словосполучення?

- Що таке речення?

Отже, ми з вами маємо дізнатися про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття«словосполучення», будувати й аналізувати словосполучення, відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення.




ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО



Запам’ятайте! Слово, вiд якого ставиться питання, є головним, а iнше, до якого ставимо питання, – залежним.

2. Знайдiть головнi й залежнi слова у поданих словосполученнях

Благородні вчинки, спільні справи, працювати дружно


 3. Опрацюйте правила на с. 176 - 177

4. Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. Утворені словосполучення запишіть. 

Будинок, цегла; дні, осінь; комп’ютер, програма; витвір, природа; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; хвилі, Дніпро; берег, море.

Наприклад: цегляний будинок

5.Творча робота

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб», увiвши (на вибір) у текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

 Учитель. Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які зможуть розділити з вами радощі й  печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!




УРОК 3   14.02

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

Основні правила переносу

Учитель. Діти, що ви робите, коли під час написання ціле слово не поміщається в рядку?

Правильно! Ми намагаємося перенести його частину в інший рядок. Пригадайте, що в таких випадках треба зробити? (поділити слово на склади)

Поділивши слово на склади, його легко перенести з рядка в рядок.

2Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть і поділіть  на склади. Які слова  не можна поділити?

1) Срібний кинджал хвильку в хаті полежав - і зовсім розтав

2) Що то за гість, що тепло їсть? 

3) Коли  мене нема - чекають, а коли  прийду – тікають

4)Одно рядно сім баб тягло

3. Прочитайте і запам*ятайте





4.► Поділіть зазначені слова на склади. Визначте, який звук є спільним для всіх слів у кожному рядку

Батько, сіяти, яблуко, кістка, лісовик, їхати, пісня.

5. ► Запишіть слова, правильно поставте в них наголос

Вимога, вимова, кидати, олень, дочка, донька, циган, сироти, веретено, спина, вітчим, граблі, подруга, фартух, вільха, решето.


УРОК 1   10.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити

Правила вживання апострофа


Учитель. 

          Сьогодні ми з вами маємо повторити й систематизувати знання, здобуті в початко­вих класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом.

2. ПРОЧИТАЙТЕ КАЗКУ

Казка про апостроф  

Жили на світі дві коми. Одна була слухняна, зупинялась  тільки там, де її ставили. А друга - стрибала де хотіла, бешкетувала, як хотіла. Плуталась між словами, ніяк місця собі не могла  знайти. Розсердились букви та і закинули її на самий верх слів та наказали  постійно стояти після б, п, в, м, ф та р перед я, ю, є, ї . З того часу називали її апострофом.  

 3. ОПРАЦЮЙТЕ УСНО ПОДАНУ НИЖЧЕ ТАБЛИЦЮ 

« Вживання апострофа» 

 

 

Апостроф перед я, ю, є, ї

пишеться

не пишеться

1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, п’є, в´юн, м’яч,  

2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я

1. Якщо в українських словах перед б, п, в, м, ф стоїть приголосний

(крім р), що належить до кореня:

свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний

3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла,  двох'ярусний,

2. Якщо в українських словах літери я, ю, є після р позначають його м´якість: буря, Рєпін, рясно

4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка

 

                               
3. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ


ВПРАВИ 370, 372 (ПИСЬМОВО)


4. РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ   

Записати слова у дві колонки:

         1)  слова з апострофом;         2)  без апострофа.

Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.

1.Завдання з ключем. Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».


Підсумок уроку

-  Назвіть випадки, коли апостроф не ставиться


УРОК 2   11.02

Дистанційна робота

1. Запишіть тему уроку в робочі зошити


Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи
 
Учитель.
  Сьогодні на уроці ми знову з вами опинилися на місточку між раніше вивченим матеріалом і тим, з чим зараз будемо працювати. 
Тема нашого з вами уроку – це правила вживання апострофа. Зараз ми з вами мусимо узагальнити правила вживання апострофа в українській мові, які відомі вам ще з початкових класів та розкрити зміст нових правил вживання апострофа, будемо збагачувати ваш словниковий запас та формувати вміння правильно писати та вимовляти слова із апострофом.

2.  Робота з підручником

-         Давайте зараз ми з вами відкриємо підручник на сторінці 162 і ще раз прочитаємо основні правила вживання апострофа в українській мові.

3. Перегляньте відео



4. Бесіда за змістом вивченого нового матеріалу (УСНО)

-         З якою метою ми вживаємо апостроф?

-         Перед якими літерами він ставиться?

-         Як позначається?

5. Творча робота (ПИСЬМОВО)

До поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати. З двома словами скласти речення.

Твердий, забувати, зникнути, будень 

6. Перепишіть слова, поставте замість крапок, де потрібно, апостроф:

хлоп...та, св...ято, полум...я, зів...янув, бур...як, пір...я, від...ємник, цв...ях, здоров...я, відв...язати, солом...яний) реп...яхи, солов...ї, дерев...яний, кр...ючок, м...ята, дзв...якнути' в...язання, тьм...яний, р...ябий

7. Подані в звуковому записі слова запишіть гра­фічно, орфограму поясніть.

     [духм’аного], [завйазавс’а], [румйанец’], [курйер], [рибйачий].



Немає коментарів:

Дописати коментар

9 клас. Українська література

  Дорогі дев 'ятикласники! Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати!  Будьте ува...