вівторок, 18 лютого 2020 р.

Урок 2. Світ дорослих і світ дітей у повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Тема уроку : Світ дорослих і світ дітей у повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра »
Мета: вміти виразно читати уривки твору; навчитись гарно переказувати текст, характеризувати героїв, оцінювати їх моральні якості, вчинки; навчити дітей бути самостійними, вміти вирішувати щоденні проблеми.
Обладнання: портрет М.Твена, виставка дитячих малюнків, уривки з анімаційного фільму «Пригоди Тома Сойєра ».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя
Сьогодні наш урок – це творча майстерня, у якій ви станете активними учасниками. За допомогою ігрових завдань, ми проаналізуємо окремі епізоди повісті, визначимо  проблеми, які порушує письменник у своєму творі, будемо розвивати спільно творчі здібності й вчитися дослуховуватися один до одного. Отож, починаємо.

Завдання: «Два кольори»: протягом уроку записати позитивні і негативні риси характеру Тома.  

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчальн
ого матеріалу

1. Коментоване читання ІІ розділу «Чудовий маляр»



2. Евристична бесіда за прочитаним розділом
 


  • Яким настроєм сповнена картина літнього суботнього ранку?
  • Як і чому змінюється настрій Тома?
  • Чому життя здавалось важким тягарем, а світ – нікчемним та безглуздим?
  • Які думки не давали спокою Томові під час фарбування паркану?
  • Якими скарбами володів Том? Чи можна їх вважати скарбом з точки зору дорослої людини?
  • Яка рятівна думка прийшла Томові в голову?
  • Хто такий Бен Роджерс? Ким він себе уявляв цим суботнім ранком?
  • Як Том переламав хід суперечки з Беном на свою користь?
  • Як змінився настрій Тома?
3. Слово вчителя.   А зараз ось вам загадка:
Він завжди шука пригоди                                      
Жартівливий і кмітливий,
Дуже хитрий та сміливий                                
Але все ж не любить вчитись.                          
Має подругу він Беккі,                                              
Тітку Поллі замість мами,                        
Брата Сіда - в покарання,
Гека друга в нагороду.
Здогадайся, хто цей хлопчик,
Що завжди шука пригоди?   (Так, це Том Сойєр)     
           
             
4. Зустріч з Томом Сойєром

- Дорогі друзі! Ви мене впізнали?  Я дуже радий, що завітав до вас сьогодні. На такі зустрічі я потрапляю досить часто тому, що розповіді про мої цікаві пригоди, витівки, фантазії люблять читати діти всього світу. Тому я бажаний гість в усіх куточках земної кулі. Сьогодні доля закинула мене дуже далеко від батьківщини. Але я сподіваюся, що здолав цей шлях недарма.

(Том із кишень починає діставати різні «коштовності»: скельце від пляшки, порожню котушку, ключ, грудку крейди, нитки, пістони, мідну дверну клямку, помаранчеві шкуринки).

-         Скажіть, друзі, як ці «коштовності» опинилися у моїх кишенях? (відповіді дітей)

- Дуже дякую, друзі. Мені приємно, що ви так уважно читали повість про мене та моїх друзів.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Вікторина «Упізнай літературного героя»

1     - Ну  й розбишака ж, хай йому абищо! Невже я так-таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене дурить. Мабуть, і справді старі дурні найдурніші. Недарма кажуть: старого собаку нових штук не навчиш. Та боже ж ти мій, у цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися. І він наче знає, скільки можна мучити мене, доки мені урветься терпець. Знає і те, що досить йому хоч на мить збити мене з пантелику або насмішити, як мені вже несила й руку звести, щоб добряче його відшмагати. Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить бог! Хто попускає дитині, той псує її, говорить святе письмо. Грішниця я і знаю, що доведеться мені прийняти кару й за себе, й за нього. В ньому наче біс сидить, то помилуй мене боже він же, сердешна дитина, син моєї покійної сестри, і мені просто не стає духу лупцювати його. Щоразу як даю йому втекти, мене гризе сумління, а як по-б ю його - аж серце кров'ю обкипає. Правду каже святе письмо: короткий вік людський і сповнений скорботи, - так-бо воно й є...  (тітка Поллі)      

    - Чогось мені здається, ніби ви зашили йому комір білою ниткою, а тут чорна. (Сід) https://5f415b.medialib.edu.glogster.com/Qwl4IxBdkc5jTiHHi3b0/media/5e/5e288ffebb8295ec93861b558cecd16447a39d20/default.jpg
  

     - Але завзяття його вистачило ненадовго. Він почав думати про те, як весело мав провести суботній день, і його опосів ще більший смуток. Скоро інші хлопці, вільні як птахи, рушать до всяких принадних місць, і як же вони збиткуватимуться з нього, коли побачать, що він мусить працювати, - сама ця думка пекла його вогнем. Він видобув на світ свої скарби й почав роздивлятись їх: поламані дрібнички, кульки, інший мотлох,- усе воно, може, й пішло б в обмін на чужу працю, але навряд чи його вистачило б, щоб купити бодай півгодини цілковитої волі. Отож, облишивши будь-яку надію підкупити товаришів, він сховав до кишені ті вбогі цяцьки, і в цю ж таки темну хвилину зневіри на нього раптом зійшло натхнення. Атож, не що інше, як чудове запаморочливе натхнення.

    - Миршавий чоловічок років тридцяти п'яти, з рудуватою цапиною борідкою і коротко підстриженим рудуватим волоссям, у твердому стоячому комірці, верхній край якого мало не впирався йому під вуха, а гострі ріжки стриміли спереду біля самих кутиків рота,- то був наче паркан, що змушував його дивитися тільки просто себе, а коли треба було поглянути вбік, він мусив повертатися всім тілом. (директор)

      -  Дуже добре. Тепер намалюй чоловічка. Художник зобразив перед будинком чоловічка, що більше скидався на башню й вільно міг би переступити через будинок. Але дівчинка не була надто вибаглива й ли шилася задоволена тією потворою  (Беккі)

         - То таки чорти, тепер уже видно. Аж троє! Ой лишенько, Томе, ми пропали! Ти можеш сказати якусь молитву?
      - Спробую, тільки ти не бійся. Вони на нас не нападуть. «Отче наш, що на небі...»
          - Цсс! (Гекльберрі)


       2. Дослідницька робота «Світ дітей та світ дорослих у повісті

Діти
Дорослі
Відкриті, шукають пригод, грайливі, вірні друзі, щирі
Стримані, помірковані, суворі, заковані правилами та пересторогами
Проблемні запитання
Чому дитина, коли дорослішає, змінюється?
Чому так важливо зберегти в собі світло дитинства у дорослому житті?

 V. Підсумок уроку


Літературний пазл "Охарактеризуй героя"







QR Code

Робота над проблемними запитаннями (відповіді дітей)

Слово вчителя. Марк Твен підводить читача до думки, що життя може бути прекрасним, а радість треба знаходити у простих речах. Том мав рацію, коли шукав пригоди, а не поринав з головою у сіру буденність життя. Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.



VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІІ. Домашнє завдання

Характеристика образів головних героїв







Немає коментарів:

Дописати коментар

9 клас. Українська література

  Дорогі дев 'ятикласники! Щирі вітання всім! На даному блозі ви знайдете всі необхідні завдання! Прошу старанно виконувати!  Будьте ува...