Тема уроку : Світ дорослих і світ дітей
у повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра »
Мета: вміти виразно
читати уривки твору; навчитись гарно переказувати текст, характеризувати
героїв, оцінювати їх моральні якості, вчинки; навчити дітей бути самостійними,
вміти вирішувати щоденні проблеми.
Обладнання: портрет М.Твена,
виставка дитячих малюнків, уривки з анімаційного фільму «Пригоди Тома Сойєра ».
Тип
уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та
навичок
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя
Завдання: «Два кольори»: протягом уроку записати позитивні і негативні риси характеру Тома.
ІІ.
Оголошення
теми і мети уроку
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Коментоване читання ІІ розділу
«Чудовий маляр»
2. Евристична бесіда за прочитаним розділом
- Яким настроєм сповнена картина
літнього суботнього ранку?
- Як і чому змінюється настрій
Тома?
- Чому життя здавалось важким
тягарем, а світ – нікчемним та безглуздим?
- Які думки не давали спокою
Томові під час фарбування паркану?
- Якими скарбами володів Том? Чи
можна їх вважати скарбом з точки зору дорослої людини?
- Яка рятівна думка прийшла
Томові в голову?
- Хто такий Бен Роджерс? Ким він
себе уявляв цим суботнім ранком?
- Як Том переламав хід суперечки
з Беном на свою користь?
- Як змінився настрій Тома?
3. Слово вчителя. А зараз ось вам загадка:
Він завжди шука
пригоди
Жартівливий і кмітливий,
Дуже хитрий та
сміливий
Але все ж не любить
вчитись.
Має подругу він
Беккі,
Тітку Поллі замість
мами,
Брата Сіда - в покарання,
Брата Сіда - в покарання,
Гека друга в нагороду.
Здогадайся, хто цей хлопчик,
4. Зустріч з Томом Сойєром
- Дорогі друзі! Ви мене впізнали?
Я дуже радий, що завітав до вас сьогодні. На такі зустрічі я потрапляю досить
часто тому, що розповіді про мої цікаві пригоди, витівки, фантазії люблять
читати діти всього світу. Тому я бажаний гість в усіх куточках земної кулі.
Сьогодні доля закинула мене дуже далеко від батьківщини. Але я сподіваюся, що
здолав цей шлях недарма.
(Том із кишень починає діставати різні
«коштовності»: скельце від пляшки, порожню котушку, ключ, грудку крейди, нитки,
пістони, мідну дверну клямку, помаранчеві шкуринки).
- Скажіть,
друзі, як ці «коштовності» опинилися у моїх кишенях? (відповіді дітей)
- Дуже дякую, друзі. Мені приємно, що ви
так уважно читали повість про мене та моїх друзів.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Вікторина
«Упізнай літературного героя»
1
- Ну й розбишака ж, хай йому
абищо! Невже я так-таки нічого не навчуся? Це ж уже вкотре він отак мене
дурить. Мабуть, і справді старі дурні найдурніші. Недарма кажуть: старого
собаку нових штук не навчиш. Та боже ж ти мій, у цього хлопчиська і витівки щоразу
інші, отож не знаєш, чого й сподіватися. І він наче знає, скільки можна мучити
мене, доки мені урветься терпець. Знає і те, що досить йому хоч на мить збити
мене з пантелику або насмішити, як мені вже несила й руку звести, щоб добряче
його відшмагати. Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить бог! Хто
попускає дитині, той псує її, говорить святе письмо. Грішниця я і знаю, що
доведеться мені прийняти кару й за себе, й за нього. В ньому наче біс сидить,
то помилуй мене боже він же, сердешна дитина, син моєї покійної сестри, і мені
просто не стає духу лупцювати його. Щоразу як даю йому втекти, мене гризе
сумління, а як по-б ю його - аж серце кров'ю обкипає. Правду каже святе письмо:
короткий вік людський і сповнений скорботи, - так-бо воно й є... (тітка Поллі)
- Чогось
мені здається, ніби ви зашили йому комір білою ниткою, а тут чорна. (Сід) https://5f415b.medialib.edu.glogster.com/Qwl4IxBdkc5jTiHHi3b0/media/5e/5e288ffebb8295ec93861b558cecd16447a39d20/default.jpg
- Але завзяття його вистачило ненадовго. Він почав
думати про те, як весело мав провести суботній день, і його опосів ще більший
смуток. Скоро інші хлопці, вільні як птахи, рушать до всяких принадних місць, і
як же вони збиткуватимуться з нього, коли побачать, що він мусить працювати, -
сама ця думка пекла його вогнем. Він видобув на світ свої скарби й почав
роздивлятись їх: поламані дрібнички, кульки, інший мотлох,- усе воно, може, й
пішло б в обмін на чужу працю, але навряд чи його вистачило б, щоб купити бодай
півгодини цілковитої волі. Отож, облишивши будь-яку надію підкупити товаришів,
він сховав до кишені ті вбогі цяцьки, і в цю ж таки темну хвилину зневіри на
нього раптом зійшло натхнення. Атож, не що інше, як чудове запаморочливе натхнення.
- Миршавий чоловічок років тридцяти п'яти, з
рудуватою цапиною борідкою і коротко підстриженим рудуватим волоссям, у
твердому стоячому комірці, верхній край якого мало не впирався йому під вуха, а
гострі ріжки стриміли спереду біля самих кутиків рота,- то був наче паркан, що
змушував його дивитися тільки просто себе, а коли треба було поглянути вбік,
він мусив повертатися всім тілом. (директор)
- Дуже добре. Тепер намалюй чоловічка.
Художник зобразив перед будинком чоловічка, що більше скидався на башню й
вільно міг би переступити через будинок. Але дівчинка не була надто вибаглива й
ли шилася задоволена тією потворою (Беккі)
- То
таки чорти, тепер уже видно. Аж троє! Ой лишенько, Томе, ми пропали! Ти можеш
сказати якусь молитву?
- Спробую, тільки ти
не бійся. Вони на нас не нападуть. «Отче наш, що на небі...»
- Цсс! (Гекльберрі)
2. Дослідницька
робота «Світ дітей та світ дорослих у повісті
Діти
|
Дорослі
|
Відкриті, шукають пригод, грайливі, вірні друзі, щирі
|
Стримані, помірковані, суворі, заковані правилами та
пересторогами
|
Проблемні запитання
|
|
Чому дитина, коли дорослішає, змінюється?
Чому так важливо зберегти в собі світло дитинства у
дорослому житті?
|
V.
Підсумок уроку
Літературний пазл "Охарактеризуй героя"
Робота
над проблемними запитаннями (відповіді дітей)
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІІ. Домашнє завдання
Характеристика образів головних
героїв
Немає коментарів:
Дописати коментар